|
Noder/GehørHer har jeg lagt noder på svensk folkemusik som du selv kan printe ud.BEMÆRK: Du skal måske bruge Adobe Acrobat Reader for at kunne se og printe filerne. Hvis du ikke har Adobe Acrobat Reader, kan du hente programmet her: http://get.adobe.com/dk/reader/ Bodapolska. Erik Enevoldsen fra Næstved har venligst hjulpet mig med at skrive mange af mine håndskrevne noder ind i Sibelius. Vi håber at de kan være til glæde.
Jeg har skrevet noderne ned efter 2 CDer med Boda Spelmanslag:
"Låtar på Bodamål" og "Boda Spelmanslag 50 år".
Noder kan aldrig helt beskrive folkemusik. Man må have et vist stilkendskab for at læse musikken ind i dem.
Når det gælder Bodapolska ligger det særlige i at 2-slaget kommer "for tidligt", man oplever et løft (ikke en helikopter, men en Boeing 737)
og bliver hængende lidt længere inden 3-slaget. Strøgene er sat efter det jeg har hørt og set af Boda Spelmanslag, Röjås Jonas, Hans Röjås, Knapp Brita, Jon Holmén m.fl. og prøvet mig frem til.
Ikke en sandhed, men en udbredt praksis for Bodastrøg, med små variationer. Min oplevelse er, at når man kobler strøgene
til den musikalske følelse, får man karakteren bedre frem og man følges lettere ad. Jeg har prøvet at vise, hvilke toner der er udsmykninger, og kan udelades.Prøvet at fange fraseringen i nodebilledet. Men det bedste er som altid at lytte meget.
SkånebiksenLåtar efter Karin WallinSchottis efter Bror Dahlgren Slängpolska, Smørmicken (A trad/B ny) Lilla söta valsen Tretur efter Nils Olsson, Höganäs (engelska) Hvis du ikke er til noder kan du her se den lille VIDEO SKÅNEBIKSEN af Kurt Nielsen og høre melodierne da vi spillede til dans på Frøbel lige efter kurset 30/4 2011. "Fra Øre til Hjerte" -
Intensiv undervisning i Gehørspil/sang, Rytme, Nodeskrivning/nodelæsning. At spille efter gehør handler ikke kun om at kunne HؘRE, men også om at kunne HUSKE. Vi bygger gradvist evnen op til at huske og gentage lidt kringlede figurer "i farten"; kunne skelne forskellige triller fra hinanden; være sikker på, hvor i takten en bestemt tone kommer; skrive en god melodi ned osv. En anden vigtig evne er, at kunne GLEMME FEJL og gå videre, uden at stoppe sig selv. Det er en oplevelse af, at "være i musikken", uanset om alle toner kommer med. Dette kan være svært, hvis man har spillet klassisk musik og har høje krav på sig selv, men min erfaring er, at det giver glæde og udvider ens musikalske muligheder. Hvis man har spillet folkemusik har man måske omvendt lært at stå af og stå på i gruppespillet, men ser noder som nogen hieroglyfer som intet har med musik at gøre. I virkeligheden er noder vore forsøg på at beskrive musikken, for at kunne huske og bevare den. Både i folkemusik, jazz og barokmusik kræver det et vist stilkendskab at forstå det SKELET som noderne udgør. I romantisk klassisk musik, hvor al PYNT er skrevet ud, kan det være svårt at se skelettet. Men man kan lære at SE MUSIKKEN og læse den flydende, som når man læser avis. Jeg bruger materialet "Fra Øre til hjerte", af den svenske nyskabende pædagog Lennart Winnberg, som integrerer gehørspil, noder og enkel improvisation på en musikalsk, inspirerende måde. Jeg bruger det kreativt, så den enkelte elev hele tiden kan "lægge ekstra vægt på" alternativt "tage vægt fra" for at få passende udfordring. Holdet er åbent for alle, instrument og niveau på instrumentet er underordnet. De forskellige dele vægtes efter deltagernes egne mål og behov. Hvis du er nybegynder, er dette et supplement til instrumentalundervisningen, og kan hjælpe dig til at komme hurtigere fremad. Hvis du er dygtig på dit instrumentet, men føler at du har "huller", er det godt at tage et skridt tilbage til det helt enkle, og hurtigt bygge op derfa. En tryg og positiv stemning er en forudsætning for god indlæring. Hjemmearbejde indgår.
Individuel undervisning på Frederiksberg. Mulighed for hold.
EU-projekt - afsluttet"INTEGRATED TEACHING METHODS"- et unikt musikpædagogisk Transfer of innovation-projektunder Leonardo da Vinci-programmet, med samarbejde mellem institutioner og pædagogisk organisationer i otte lande. Projektet er nu afsluttet.
Jeg var med i ledningsgruppen for EU-projektet. Meget tragisk døde projektets intiativtager og leder Lennart Winnberg i foråret 2008. Yderligere fire af seminarierne er blevet gennemført, inden projektet blev stoppet pga at Göteborgs Musikhögskola ikke havde en engageret person til at erstatte Lennart Winnberg. Kontakt mig gerne, hvis du er interesseret i disse emner og tanker.
|
||||||||||